Cisnienie w oponach zimowych

Wszystkie tematy związane z Volkswagenem T-Roc - zakup, eksploatacja, problemy itd.
ghostr
Posty: 89
Rejestracja: 11 kwie 2022, 11:09

Cisnienie w oponach zimowych

Post autor: ghostr »

Hej,

czy w oponach zimowych należy stosować takie samo ciśnienie jak na słupku drzwiach wklejonym, czy należy je ustawić niżej/wyżej.

Co w sytuacji, gdy samochód z fabryki wyjeżdża na kołach 17" a na zimę zakłada się 16" jak wtedy z ciśnieniem kół?

Ewentualnie, gdy ktoś mógłby wrzucić zdjęcie tabeli z ciśnieniem kół dotyczącym samochodu na 16" felgach ?
ghostr
Posty: 89
Rejestracja: 11 kwie 2022, 11:09

Re: Cisnienie w oponach zimowych

Post autor: ghostr »

Jeżeli ktoś również się nad tym zastanawiał, jak wygląda to "według sztuki" instrukcja wskazuje, że należy podążać za tabelą ciśnienia wklejoną w słupku przy drzwiach kierowcy.

W przypadku niższych temperatur ciśnienie w kołach ulega wahaniom, dlatego należy częściej sprawdzać ciśnienie w oponach. W przypadku podwyższenia temperatur nie należy opuszczać "nadmiarowego" ciśnienia, chyba, że przekracza to wartość dopuszczalnego ciśnienia wskazaną na oponie (wskazaną przez producenta opony).

Ciśnienie w oponach nie może przekroczyć wartości wskazanej na oponie (dla opon zimowych standardowych jest to wartość ok. 350 kPA - ale wymaga to weryfikacji na konkretnych oponach).
Rotrzyld
Posty: 104
Rejestracja: 24 wrz 2022, 6:48

Re: Cisnienie w oponach zimowych

Post autor: Rotrzyld »

Jeśli niskie temperatury utrzymują się przez kilka zimowych dni, to można zwiększyć ciśnienie w ogumieniu o 0,2 bara. Dlaczego akurat o taką wielkość? Gdyż ciśnienie w oponie w niskich temperaturach może spaść o 20% i więcej. Można się o tym przekonać mierząc je, gdy auto stoi w garażu i gdy jest na zewnątrz. W garażu na mierniku odczytamy wartość np. 2,0 bara, po czym gdy wyjedziemy z niego i gdy samochód trochę postoi na mrozie to wskazanie miernika będzie oscylować w granicach 1,8-1,9. Jednym z rozwiązań na tę przypadłość jest pompowanie kół azotem. Azot to niepalny i praktycznie pozbawiony wilgoci gaz, a pompowanie nim opon jest już stosowane od ponad 50 lat - na początku w samochodach sportowych, głównie w Formule 1. Dlaczego?: bo napełnione nim opony znacznie dłuższej utrzymują właściwe ciśnienie, a oczyszczony azot jest znacznie mniej podatny na temperaturę niż powietrze.
Wachacz
Posty: 531
Rejestracja: 27 wrz 2021, 18:22

Re: Cisnienie w oponach zimowych

Post autor: Wachacz »

Jeżeli mogę coś podpowiedzieć obecnie fachowcy od motoryzacji zalecają takie same rozmiary koła zima-lato,a i T roc fajnie wygląda na alusach zimówkach 17" na 16" w/g mnie nie ciekawie,słabo,jeżeli chodzi o ciśnienie w oponach ja zawsze tak samo zima/lato 2,5 ale kontroluję co jakiś czas nawet słychać podczas jazdy że coś nie tak z cìśnieniem w oponach.pozdrawiam
Ziomekatomek
Posty: 251
Rejestracja: 22 sie 2021, 12:57

Re: Cisnienie w oponach zimowych

Post autor: Ziomekatomek »

Rotrzyld pisze: 21 paź 2022, 20:12 Jeśli niskie temperatury utrzymują się przez kilka zimowych dni, to można zwiększyć ciśnienie w ogumieniu o 0,2 bara. Dlaczego akurat o taką wielkość? Gdyż ciśnienie w oponie w niskich temperaturach może spaść o 20% i więcej. Można się o tym przekonać mierząc je, gdy auto stoi w garażu i gdy jest na zewnątrz. W garażu na mierniku odczytamy wartość np. 2,0 bara, po czym gdy wyjedziemy z niego i gdy samochód trochę postoi na mrozie to wskazanie miernika będzie oscylować w granicach 1,8-1,9. Jednym z rozwiązań na tę przypadłość jest pompowanie kół azotem. Azot to niepalny i praktycznie pozbawiony wilgoci gaz, a pompowanie nim opon jest już stosowane od ponad 50 lat - na początku w samochodach sportowych, głównie w Formule 1. Dlaczego?: bo napełnione nim opony znacznie dłuższej utrzymują właściwe ciśnienie, a oczyszczony azot jest znacznie mniej podatny na temperaturę niż powietrze.
:lol:

Kilka pytań:

Który ze składników powietrza, oprócz wodoru - 0.5ppm, jest palny?(w tak niskim stężeniu i tak nie dojdzie do zapłonu ;) )

Jaką jest różnica w ściśliwości azotu i suchego powietrza w temperaturze otoczenia i ciśnieniach 2 do 3 barów?

Ile wilgoci zawiera powietrze podawane przez typową sprężarkę?

Jaką jest ściśliwość takiego powietrza z typowej sprężarki?

Jaką temperaturę ma opona w czasie jazdy?

Ile płacą za naganianie na pompowanie azotem?
Wachacz
Posty: 531
Rejestracja: 27 wrz 2021, 18:22

Re: Cisnienie w oponach zimowych

Post autor: Wachacz »

Koledzy nie robić megaproblemu z pompowania opon i ciśnienia w oponach rozkładamy tą prostą czynność na czynniki pierwsze po co ? Jeżdżę 42 lata i nigdy tak nie wnikałem zawsze mam w oponach tyle co na naklejce teraz 2,5 dobijałem w lipcu i wczoraj kontrolowałem było 2,2 uzupełniłem i po "problemie" oponiarz stwierdził że to od wahania temperatury i wszystko.Jeżeki ktoś ma taki kaprys nabić opony azotem trochę to kosztuje ale ciśnienie trzyma,osobiście żaden z moich kolegów samochodziarzy nie nabija azotu.pozdrawiam
Ufek
Posty: 146
Rejestracja: 07 sie 2021, 22:54
Lokalizacja: DOL

Re: Cisnienie w oponach zimowych

Post autor: Ufek »

Ja zimówki i letnie pompuję sprawdzoną od lat mieszanką. Głównym składnikiem jest azot (78% objętości), tlen (20,9%), argon (0,9%). Czasem jak idą większe mrozy dodaję dwutlenek węgla, bo jak wiadomo on podnosi temperaturę ale tylko troszkę, tak 0,05 %. Jeszcze w podstawówce prawie 50 lat temu taką mieszankę do opon w rowerze polecił mi nauczyciel od geografii i powiem, że w samochodach też sprawdza się od lat wyśmienicie. Przygotowuję sobie taką mieszankę samodzielnie w kompresorze, w zbiorniku mieszam potrząsając nim i wtłaczam. Pompuję zimowe tak jak letnie do 2.5 at. i przy zmianach temperatury pow 10 st sprawdzam i ewentualnie uzupełniam lub upuszczam.
T-Roc Advance 1.5 TSI 150 KM manualtronic 6-biegowy - odebrany 23 grudnia 2021
paulr
Posty: 490
Rejestracja: 25 maja 2018, 3:54

Re: Cisnienie w oponach zimowych

Post autor: paulr »

Ufek pisze: 24 paź 2022, 2:06 Ja zimówki i letnie pompuję sprawdzoną od lat mieszanką. Głównym składnikiem jest azot (78% objętości), tlen (20,9%), argon (0,9%). Czasem jak idą większe mrozy dodaję dwutlenek węgla, bo jak wiadomo on podnosi temperaturę ale tylko troszkę, tak 0,05 %. Jeszcze w podstawówce prawie 50 lat temu taką mieszankę do opon w rowerze polecił mi nauczyciel od geografii i powiem, że w samochodach też sprawdza się od lat wyśmienicie. Przygotowuję sobie taką mieszankę samodzielnie w kompresorze, w zbiorniku mieszam potrząsając nim i wtłaczam. Pompuję zimowe tak jak letnie do 2.5 at. i przy zmianach temperatury pow 10 st sprawdzam i ewentualnie uzupełniam lub upuszczam.
nie mam kompresora a taką małą pompkę akumulatorową xiomi kupioną do hulajnogi, ale do auta też można niż pompować koła tylko trochę dłużej to trwa, z tym że ma automat że ustawiam że ma dawać taką samą mieszanką jak u ciebie i zatrzymać na odpowiednim poziomie, tylko nie wiem czy dobrze robię bo z jakiegoś powodu jak kończę pompować mimo iż jest zima to chyba przez mieszanie tych wszystkich składników końcówkę (od pompki) mam ciepłą więc nie wiem czy zimą to dobrze że pompuje ciepłe?:)
Wachacz
Posty: 531
Rejestracja: 27 wrz 2021, 18:22

Re: Cisnienie w oponach zimowych

Post autor: Wachacz »

Koledzy napiszę uczciwie jeżdżę 42 lata nam chyba setki znajomych kolegów kierowców ale nigdy nie słyszałem aby ktoś z nich kombinował z "mieszankami" do pompowania opon ??? niektórzy mają drogie auta za kilkaset tysięcy.pozdrawiam
marlod
Posty: 19
Rejestracja: 14 sie 2022, 23:10
Lokalizacja: Łódź

Re: Cisnienie w oponach zimowych

Post autor: marlod »

azot (78% objętości), tlen (20,9%), argon (0,9%).

Czy nie zorientowaliście się że to podstawowe skłądniki powietrza? Wrabiają Was w mieszanki powietrza;) a wiedza z chemii ze szkoły podstawowej poszła w las ! :) Potem to nie dziwne że kupują akcje mające dać 1000% zysku w rok, czy przepłacają za coś czego nie potrzebują:)
ODPOWIEDZ