mona73 pisze: ↑08 sty 2025, 17:58
witam wszystkich,
jakie są Wasze opinie dot. suchego sprzęgła w 1,5 dsg? czy to jest jakaś totalna klapa w porównaniu do „mokrego”? czy też nie przejmować się tym za bardzo…
Ja dodam jeszcze, bo mialem takie dylematy 5 lat temu.
1. Sprzeglo suche jest bardziej podatne na przegrzanie, bo nie jest chlodzone olejem.
2. Ze wzgledu na pkt 1, jazda w korkach, pelzanie na 2 biegu zuzywa sprzegla, a zwlaszcza to od 2 biegu i ono najczesciej pada.
3. Ze wzgledu na pkt 1 olej i plyn mechatroniki nie zanieczyszcza sie zuzyta okladzina i producent nie przewiduje wymian oleju i plynu hydraulicznego.
4. Typowa trwalosc sprzegiel to ok 150 tys km, ale: jesli jezdzisz autostrada i malo korkow to zrobisz 200 tys km, natomiast jak jezdzisz duzo po miescie, ale nie glownie w korkach to na 100 tys km mozesz liczyc. Natomiast jak masz korki codziennie ok 7 czy 16 z lub do pracy, to mozesz spdzegla skonczyc nawet przy 50-60 tys km. Te 30 tys to wada fabryczna.
Kokre dsg wytrzymaja 200-250 tys max, a wymiana sprzegiel i oleju co 60 tys km sa duzo drozsze od suchych. Wiec wychodzi na to samo na dystansie 250 tys km.
5. Sprzegla wytrzymuja spokojnie 300Nm, mimo ze pisza o 250 Nm. Fabryczne silniki potrafia miec w gifcie 270-280 Nm, chociaz rzadko. Tunerzy robia programy do 300Nm, bo skrzynia to zmiesie, wiecej na twoja odpowiedzialnosc.
6. Program skrzyni dsg, a zwlaszcza zeglowanie niszczy sprzegla. Ciagle wylaczanie i zalaczanie biegow zuzywa je. Podobnie jazda 1400 obr na wysokich biegach, ale to w kazdej skrzyni DSG.
7. Jak sie przytrafi awaria sprzegiel po tych 100-150 tys km to i tak zaplacisz ok 2500 zl za wymiane sprzegiel ze sprzeglem LUK (oryginal).
8. Skrzynia jest zalana 1,7 a ostatnio 1,9 litra oleju, a to za malo. Nalezy dolac olej by bylo okolo 2.5 litra. Warto to zrobic po 50-60 tys tj wymienic olej i zalac 2,5 litra.
9. Wymiana plynu w mechatronice sa zdania podzielone. Jedni wymieniaja, inni nie. Ja nie wymienialem, mi goscie powiedzieli, ze on nie ma sie czym zabrudzic i rekomenduja wymiane jak padna sprzegla przy 100-150 tys km, zalezy jak wyjdzie, bo wtedy skrzynia na stole i ja i tak rozbieraja i czyszcza.
10. Najwazniejsze. Nie ma sie co bac tej skrzyni. Daje super komfort i szybkosc zmiany biegow. Po gwarancji zrobic program z wylaczeniem zeglowania i podniesieniu obrotow na biegach i bedzie git. Jedynie co to nie polecam do jazdy w korkach porannych, gdzie 45 minut pelzamy, podjezdzamy i hakujemy na zmiane. Wtedy bedziemy ja niszczyc i sie denerwowac. Wtedy tylko hydrokinetyk lub cvt.