Euro 6d-TEMP, a od 1 stycznia
Euro 6d-TEMP, a od 1 stycznia
Dobry wieczór, czy coś wiecie lub słyszeliście o tym, że z końcem 2020 roku przestaje obowiązywać dotychczasowa „tymczasowa” norma emisji spalin Euro 6d-TEMP, a od 1 stycznia 2021 nowo rejestrowane auta mają spełniać ostrzejszą normę Euro 6d, T-roc ma euro 6, coś wasi dealerzy wspominali? Szczególnie pytam tych co auta mają pojawić się na przełomie 2020/2021? Nie będziemy mieć problemu z zsrejestrowaniem auta?
Re: Euro 6d-TEMP, a od 1 stycznia
Cześć,
rzeczywiście nie trudno nie słyszeć o tym, że dealerzy i producenci aut zostaną z setkami tysięcy aut nie do zarejestrowania, że będą musieli rejestrować je na siebie przed końcem roku albo złomować , przykłady (tu wybrałem i tak te bardzo roztropne):
https://www.bankier.pl/moto/ekologia-pr ... -aut-8521/
https://zds.org.pl/zds-apeluje-do-premi ... a-euro-6d/
https://www.motofakty.pl/artykul/sprzed ... isy-1.html
https://www.samar.pl/__/3/3.a/110394/3. ... cale=pl_PL
https://moto.rp.pl/tu-i-teraz/45779-wla ... r_redirect
Próbowałem się czegoś dowiedzieć od dealera, u którego zamówiłem samochód w październiku - bardzo duża firma. Odpowiedzi były na tak żenującym poziomie, że nawet nie będę ich przytaczał w całości. Zaczęło się od "nie powinno być problemów, przez "my nic o tym nie wiemy", po "ostateczny termin rejestracji tego auta nawet nie jest jeszcze określony, więc na pewno można je rejestrować co najmniej przez cały przyszły rok" - jeśli ktoś zrozumiał ostatni cytat to gratuluję, ja nie.
Postanowiłem napisać do centrali VW w Poznaniu, odpowiedzieli po kilku minutach więc sprawa pewnie jest znana.
Treść odpowiedzi z VW:
"w nawiązaniu do Pańskiego zapytania, pragnę poinformować, że maksymalne progi emisji poszczególnych zanieczyszczeń (tlenek węgla, tlenki azotu, węglowodory, cząstki stałe) pozostają bez zmian, a wymogiem zmieniającym jest konieczność zastosowania urządzenia monitorującego zużycie paliwa lub energii elektrycznej.
Przepisy homologacyjne okresowo zmieniają się i w związku z tym, świadectwa wydane na ich podstawie tracą ważność. Każdorazowo takie zmiany są poprzedzone odpowiednio wcześniej upublicznioną informacją. W ten sposób producent ma możliwość dostosować nowe produkty, a dystrybutorzy na odpowiednie planowanie zamówień. Zawsze istnieje też możliwość wnioskowania przez importerów do władz krajowych o tak zwaną końcową partię produkcji i na podstawie otrzymanej decyzji, samochody z wygasłą homologacją można sprzedawać i rejestrować jeszcze przez 1 rok od daty wygaśnięcia ważności świadectwa. Tak więc, jeśli nawet nabywca odbierze w 2021 roku samochód z emisją Euro 6 DG, to na podstawie otrzymanych dokumentów będzie mógł go rejestrować do 31 grudnia 2021 roku.
Obowiązujący w UE od bieżącego roku limit 95 g Co2 na 1 km (poprzedni wynosił 120 g/km) nie jest progiem, którego nie wolno przekroczyć i nie jest też ograniczeniem wynikającym z przepisów homologacyjnych.
Europejskie przepisy homologacyjne dotyczą wszystkich krajów członkowskich oraz Norwegii, Islandii i Szwajcarii. Zatem nowe pojazdy wprowadzane na rynki tych krajów są identycznie traktowane i muszą spełniać identyczne przepisy. Nie może zatem być obaw, że pojazd zarejestrowany dziś jako nowy w jednym kraju UE mógłby nie spełniać jakichkolwiek wymogów innego kraju członkowskiego.
Jedyne ograniczenia, jakie możemy obecnie spotkać w krajach europejskich dotyczą wjazdu do specjalnych stref ekologicznych, z reguły są to centra metropolii. Jednak nie mają te zakazy związku z krajem rejestracji samochodu, tylko poziomem emisji spalin i dotyczą z reguły poziomów niższych od Euro 3 lub Euro 4, czyli pojazdów co najmniej 20 lub 15 letnich.
Sprzedawca jest zobowiązany dbać o to, by sprzedawany samochód spełniał aktualne przepisy i można było go zarejestrować i eksploatować zgodnie z prawem, a pojazd raz zarejestrowany w kraju UE może być eksploatowany do końca fizycznego istnienia."
Uzyskałem także potwierdzenie z dwóch niezależnych organów, w których mogę zarejestrować auto i z obu instytucji uzyskałem odpowiedź pozytywną. Jednocześnie wyjaśniło się do czego odnosi się norma Euro 6 AP, która widnieje przy zamówieniu i homologacji mojego samochodu, zaznaczam, że zamawiałem 1.5 TSI. W odpowiedzi z jednego z organów przesłano mi link:
http://www.tdt.pl/homologacja-pojazdow/ ... 019-r.html
i w tym momencie zrozumiałem co napisał mi nieudolnie dealer "termin rejestracji tego auta nawet nie jest jeszcze określony, więc na pewno można je rejestrować co najmniej przez cały przyszły rok", a więc dla tej normy (Euro 6 AP) na rynku polskim nie jest wyznaczona data ostatniej rejestracji, a więc można wnioskować, że taka możliwość będzie przez cały następny rok.
W moich poszukiwaniach znalazłem jeszcze jedną przesłankę świadczącą o tym, że emisję normy Euro 6d można przekraczać.
W rozporządzeniu PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r., w artykule 8 czytamy:
Opłata z tytułu przekroczenia poziomu emisji
1. W przypadku gdy średni indywidualny poziom emisji CO2 producenta przekracza jego docelowy indywidualny poziom emisji w odniesieniu do każdego roku kalendarzowego, Komisja nakłada opłatę z tytułu przekroczenia poziomu emisji, w zależności od przypadku, na producenta lub zarządzającego grupą.
2. Opłatę z tytułu przekroczenia poziomu emisji na podstawie ust. 1 oblicza się przy zastosowaniu następującego wzoru:
(przekroczenie poziomu emisji × 95 EUR) × liczba nowo rejestrowanych pojazdów.
Do celów niniejszego artykułu stosuje się następujące definicje:
- "przekroczenie poziomu emisji" oznacza liczbę dodatnią gramów na kilometr, o którą średni indywidualny poziom emisji CO2 producenta - przy uwzględnieniu redukcji emisji CO2 w wyniku zastosowania technologii innowacyjnych zatwierdzonych zgodnie z art. 11 - przekroczył jego docelowy indywidualny poziom emisji w roku kalendarzowym lub w jego części, do których zastosowanie ma obowiązek wynikający z art. 4, w zaokrągleniu do trzeciego miejsca po przecinku, oraz
- "liczba nowo zarejestrowanych pojazdów " oznacza liczbę nowych samochodów osobowych lub lekkich pojazdów użytkowych liczonych oddzielnie, których jest producentem i które zostały zarejestrowane w tym okresie zgodnie z kryteriami etapowego stosowania określonymi w art. 4 ust. 3.
3. Komisja określa, w drodze aktów wykonawczych, sposoby pobierania opłat nałożonych z tytułu przekroczenia poziomu emisji na podstawie ust. 1 niniejszego artykułu. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 16 ust. 2.
4. Wpływy z opłat z tytułu przekroczenia poziomu emisji traktuje się jako dochód budżetu ogólnego Unii.
Pozdrawiam
rzeczywiście nie trudno nie słyszeć o tym, że dealerzy i producenci aut zostaną z setkami tysięcy aut nie do zarejestrowania, że będą musieli rejestrować je na siebie przed końcem roku albo złomować , przykłady (tu wybrałem i tak te bardzo roztropne):
https://www.bankier.pl/moto/ekologia-pr ... -aut-8521/
https://zds.org.pl/zds-apeluje-do-premi ... a-euro-6d/
https://www.motofakty.pl/artykul/sprzed ... isy-1.html
https://www.samar.pl/__/3/3.a/110394/3. ... cale=pl_PL
https://moto.rp.pl/tu-i-teraz/45779-wla ... r_redirect
Próbowałem się czegoś dowiedzieć od dealera, u którego zamówiłem samochód w październiku - bardzo duża firma. Odpowiedzi były na tak żenującym poziomie, że nawet nie będę ich przytaczał w całości. Zaczęło się od "nie powinno być problemów, przez "my nic o tym nie wiemy", po "ostateczny termin rejestracji tego auta nawet nie jest jeszcze określony, więc na pewno można je rejestrować co najmniej przez cały przyszły rok" - jeśli ktoś zrozumiał ostatni cytat to gratuluję, ja nie.
Postanowiłem napisać do centrali VW w Poznaniu, odpowiedzieli po kilku minutach więc sprawa pewnie jest znana.
Treść odpowiedzi z VW:
"w nawiązaniu do Pańskiego zapytania, pragnę poinformować, że maksymalne progi emisji poszczególnych zanieczyszczeń (tlenek węgla, tlenki azotu, węglowodory, cząstki stałe) pozostają bez zmian, a wymogiem zmieniającym jest konieczność zastosowania urządzenia monitorującego zużycie paliwa lub energii elektrycznej.
Przepisy homologacyjne okresowo zmieniają się i w związku z tym, świadectwa wydane na ich podstawie tracą ważność. Każdorazowo takie zmiany są poprzedzone odpowiednio wcześniej upublicznioną informacją. W ten sposób producent ma możliwość dostosować nowe produkty, a dystrybutorzy na odpowiednie planowanie zamówień. Zawsze istnieje też możliwość wnioskowania przez importerów do władz krajowych o tak zwaną końcową partię produkcji i na podstawie otrzymanej decyzji, samochody z wygasłą homologacją można sprzedawać i rejestrować jeszcze przez 1 rok od daty wygaśnięcia ważności świadectwa. Tak więc, jeśli nawet nabywca odbierze w 2021 roku samochód z emisją Euro 6 DG, to na podstawie otrzymanych dokumentów będzie mógł go rejestrować do 31 grudnia 2021 roku.
Obowiązujący w UE od bieżącego roku limit 95 g Co2 na 1 km (poprzedni wynosił 120 g/km) nie jest progiem, którego nie wolno przekroczyć i nie jest też ograniczeniem wynikającym z przepisów homologacyjnych.
Europejskie przepisy homologacyjne dotyczą wszystkich krajów członkowskich oraz Norwegii, Islandii i Szwajcarii. Zatem nowe pojazdy wprowadzane na rynki tych krajów są identycznie traktowane i muszą spełniać identyczne przepisy. Nie może zatem być obaw, że pojazd zarejestrowany dziś jako nowy w jednym kraju UE mógłby nie spełniać jakichkolwiek wymogów innego kraju członkowskiego.
Jedyne ograniczenia, jakie możemy obecnie spotkać w krajach europejskich dotyczą wjazdu do specjalnych stref ekologicznych, z reguły są to centra metropolii. Jednak nie mają te zakazy związku z krajem rejestracji samochodu, tylko poziomem emisji spalin i dotyczą z reguły poziomów niższych od Euro 3 lub Euro 4, czyli pojazdów co najmniej 20 lub 15 letnich.
Sprzedawca jest zobowiązany dbać o to, by sprzedawany samochód spełniał aktualne przepisy i można było go zarejestrować i eksploatować zgodnie z prawem, a pojazd raz zarejestrowany w kraju UE może być eksploatowany do końca fizycznego istnienia."
Uzyskałem także potwierdzenie z dwóch niezależnych organów, w których mogę zarejestrować auto i z obu instytucji uzyskałem odpowiedź pozytywną. Jednocześnie wyjaśniło się do czego odnosi się norma Euro 6 AP, która widnieje przy zamówieniu i homologacji mojego samochodu, zaznaczam, że zamawiałem 1.5 TSI. W odpowiedzi z jednego z organów przesłano mi link:
http://www.tdt.pl/homologacja-pojazdow/ ... 019-r.html
i w tym momencie zrozumiałem co napisał mi nieudolnie dealer "termin rejestracji tego auta nawet nie jest jeszcze określony, więc na pewno można je rejestrować co najmniej przez cały przyszły rok", a więc dla tej normy (Euro 6 AP) na rynku polskim nie jest wyznaczona data ostatniej rejestracji, a więc można wnioskować, że taka możliwość będzie przez cały następny rok.
W moich poszukiwaniach znalazłem jeszcze jedną przesłankę świadczącą o tym, że emisję normy Euro 6d można przekraczać.
W rozporządzeniu PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r., w artykule 8 czytamy:
Opłata z tytułu przekroczenia poziomu emisji
1. W przypadku gdy średni indywidualny poziom emisji CO2 producenta przekracza jego docelowy indywidualny poziom emisji w odniesieniu do każdego roku kalendarzowego, Komisja nakłada opłatę z tytułu przekroczenia poziomu emisji, w zależności od przypadku, na producenta lub zarządzającego grupą.
2. Opłatę z tytułu przekroczenia poziomu emisji na podstawie ust. 1 oblicza się przy zastosowaniu następującego wzoru:
(przekroczenie poziomu emisji × 95 EUR) × liczba nowo rejestrowanych pojazdów.
Do celów niniejszego artykułu stosuje się następujące definicje:
- "przekroczenie poziomu emisji" oznacza liczbę dodatnią gramów na kilometr, o którą średni indywidualny poziom emisji CO2 producenta - przy uwzględnieniu redukcji emisji CO2 w wyniku zastosowania technologii innowacyjnych zatwierdzonych zgodnie z art. 11 - przekroczył jego docelowy indywidualny poziom emisji w roku kalendarzowym lub w jego części, do których zastosowanie ma obowiązek wynikający z art. 4, w zaokrągleniu do trzeciego miejsca po przecinku, oraz
- "liczba nowo zarejestrowanych pojazdów " oznacza liczbę nowych samochodów osobowych lub lekkich pojazdów użytkowych liczonych oddzielnie, których jest producentem i które zostały zarejestrowane w tym okresie zgodnie z kryteriami etapowego stosowania określonymi w art. 4 ust. 3.
3. Komisja określa, w drodze aktów wykonawczych, sposoby pobierania opłat nałożonych z tytułu przekroczenia poziomu emisji na podstawie ust. 1 niniejszego artykułu. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 16 ust. 2.
4. Wpływy z opłat z tytułu przekroczenia poziomu emisji traktuje się jako dochód budżetu ogólnego Unii.
Pozdrawiam
Re: Euro 6d-TEMP, a od 1 stycznia
Super. Dobrze że nie musiałem tego tematu zgłebiać i się martwić na zapas