Kamera cofania
Re: Kamera cofania
Ja miałem okazję pojeździć trochę T-Crossem z kamerką już oryginalnie fabrycznie zamontowaną i .... BARDZO mi to przypadło do gustu, czyli uznałem to za bardzo przydatne, aczkolwiek .... nie konieczne , czyli ..... nie jest to coś co MUSI być.
Kupiłem samochód bez kamerki tylko dlatego, że dostępne od ręki były właśnie bez kamerki, albo z kamerką ale tzw. full opcja, czyli nawalone tam pierdół których ANI TROCHĘ nie potrzebowałem.
Kamerkę zapewne wcześniej czy później i tak zamontuję
Kupiłem samochód bez kamerki tylko dlatego, że dostępne od ręki były właśnie bez kamerki, albo z kamerką ale tzw. full opcja, czyli nawalone tam pierdół których ANI TROCHĘ nie potrzebowałem.
Kamerkę zapewne wcześniej czy później i tak zamontuję
Re: Kamera cofania
Napisałem do tej firmy (Eldar) i ..... odpisali, że UWAGA ... nie da się zamontować kamerki w wersji HIGH (czyli z ruchomymi liniami) do mojego T-Crossa.
Próbowali mnie namawiać na kamerkę w wersji LOW (bez ruchomych linii) , bo taką już można zamontować
Nie za bardzo che mi się w to wierzyć, bo dwa razy odpisywali (bez pytania) i proponowali wersję LOW.
Poziom korespondencji bardzo taki sobie, czyli .... bez zwrotów grzecznościowych i bez jakiejkolwiek ortografii.
Dlatego uważam, że mają coś co im zalega, więc .... może uda się wcisnąć komuś, czyli w tym przypadku mnie.
Dodatkowo nie potrafili precyzyjnie odpowiedzieć (nie byli pewni) czy taki montaż = utrata gwarancji.
Jest to o tyle dziwne, że jak dzwoniłem do salonu w którym kupowałem samochód, to tam odpowiedzieli, ze jak najbardziej można zamontować kamerkę z ruchomymi liniami do tego auta.
Nie skorzystałem, bo cena zaporowa, ale .... liczy się informacja, że ... jednak można.
Reasumując, poczekam chyba aż gwarancja się skończy i znajdę kogoś kto to zamontuje bez większych kłopotów.
-
- Posty: 29
- Rejestracja: 04 maja 2024, 10:38
Re: Kamera cofania
Tak dla informacji bo sam będę zakładał, w tym modelu występuje tylko kamera cofania w wersji LOW.
Pozdrawiam
Tomasz_W-wa
Pozdrawiam
Tomasz_W-wa
Re: Kamera cofania
@Tomasz_W-wa
https://www.youtube.com/watch?v=FvSDZ99SaPo
https://www.youtube.com/watch?v=3nEipSld_lM
Tak że .... chyba jednak w wersji High również.
Zresztą, tak jak już pisałem, pytałem w ASO VW i tam powiedzieli, że można również w wersji HIGH, ale .... cena odstrasza.
https://www.youtube.com/watch?v=FvSDZ99SaPo
https://www.youtube.com/watch?v=3nEipSld_lM
Tak że .... chyba jednak w wersji High również.
Zresztą, tak jak już pisałem, pytałem w ASO VW i tam powiedzieli, że można również w wersji HIGH, ale .... cena odstrasza.
-
- Posty: 29
- Rejestracja: 04 maja 2024, 10:38
Re: Kamera cofania
HE HE
Żebyśmy się zrozumieli.
Piszę tu o montażu przez VW i oferowanych oryginalnych częściach.
Tak jak ktoś nie w temacie:
KA1 - With rear view camera system (type 1) - (czyli kamera Low)
KA2 - With rear view camera system (type 2) - (czyli kamera High)
Sprawdzenie w programie serwisowym ETKA czyli takim jak mają serwisy VW.
Rocznikowo 2020 -> 2022 -> 2024 oraz 2025
Na schematach z ELSA do T-Cross-a też próżno szukać kamery High czyli KA2
Oczywiście filmik pokazuje kamerę High ale jest to firma która tym się zajmuje w UK, na 100% zrobiony jest jakiś przeszczep samej soczewki, która jest w standardzie KA2 albo zamontowana jest nie oryginalna kamera (czytaj którą nie oferuje VW).
Cóż w oryginalne nie uświadczysz kamery KA2 czyli High.
Tak samo w bliźniaku jakim jest Skoda Fabia, tylko kamera Low.
Tyle ode mnie.
Pozdrawiam
Tomasz_W-wa
Żebyśmy się zrozumieli.
Piszę tu o montażu przez VW i oferowanych oryginalnych częściach.
Tak jak ktoś nie w temacie:
KA1 - With rear view camera system (type 1) - (czyli kamera Low)
KA2 - With rear view camera system (type 2) - (czyli kamera High)
Sprawdzenie w programie serwisowym ETKA czyli takim jak mają serwisy VW.
Rocznikowo 2020 -> 2022 -> 2024 oraz 2025
Na schematach z ELSA do T-Cross-a też próżno szukać kamery High czyli KA2
Oczywiście filmik pokazuje kamerę High ale jest to firma która tym się zajmuje w UK, na 100% zrobiony jest jakiś przeszczep samej soczewki, która jest w standardzie KA2 albo zamontowana jest nie oryginalna kamera (czytaj którą nie oferuje VW).
Cóż w oryginalne nie uświadczysz kamery KA2 czyli High.
Tak samo w bliźniaku jakim jest Skoda Fabia, tylko kamera Low.
Tyle ode mnie.
Pozdrawiam
Tomasz_W-wa
Re: Kamera cofania
Nie wiem czy w oryginale jest czy nie.
Pamiętam jak kupowałem auto, to w salonie powiedzieli, że kamerkę w wersji HIGH da się zamontować do tego samochodu, ale ... że będzie to kosztować naprawdę sporo.
Żeby sprawa była jasna, to w w/w salonie oglądałem inne VW gdzie taka kamerka była ... właśnie w wersji HIGH (chyba Tiguan to był, ale nie pamiętam), z tym że nie wiedziałem o tym że to wersja HIGH.
Dla mnie to była po prostu kamera cofania.
Widziałem tylko jak to działa, a działało właśnie tak jak w kamerze w wersji HIGH, czyli z wszystkimi tymi ruchomymi liniami itp. itd.
Natomiast pytanie do panów z salonu (i jednocześnie ASO) brzmiało, czy da się taką kamerkę jak właśnie oglądam zamontować w przyszłości do mojego T-Crossa, na co odpowiedź padła (kilku z nich powiedziało to samo) , że tak .... jak najbardziej, z tym że będzie to kosztować naprawdę sporo.
Owszem, mogłem wybrać auto (T-Cross) od razu z kamerką (czy HIGH .. nie wiem) , ale .... nie było to możliwe bez zamówienia wersji z innymi "bzdetami" które w ogóle nie były mi potrzebne do szczęścia, czyli kamerka tak, ale tylko w wyższej wersji wyposażeniowej.
Inaczej pisząc, nie było możliwe zamówić wersji Life z kamerką.
Mimo to, panowie z ASO mówili, że w przyszłości da się zamontować taką kamerkę jak widziałem w innym VW (czyli teraz już wiem że była to wersja HIGH) , ale .... koszty będą naprawdę duże.
-
- Posty: 29
- Rejestracja: 04 maja 2024, 10:38
Re: Kamera cofania
No to kolego wprowadzali Cię w błąd (nie jest to pierwszy przypadek jaki słyszałem o pracownikach ASO).
A jeżeli chcesz się przekonać że takiej kamery (czytaj kamera High pod T-Cross-a) nie ma, to podjedź do ASO VW do działu części i poproś żeby podali Ci nr części kamery tylnej w wersji HIGH, czyli z określeniem KA2 (nie KA1)
Masz moje zdjęcia z ETKI możesz mu podać żeby szukał: grupa 8, rysunki 827-000 (szybciej ogarnie jak by słabo ogarniał program).
Co do montażu w innych modelach to oczywiście że była montowana, ale jak teraz sprawdziłem to dopiero od Golf-a 7 czy 8 (Passat, Arteon itd.)
Model T-Roc (sprawdzałem 2020-2024) kolego też nie miał montowanej kamery High tylko Low (ma taką samą kamerę w znaczku jak Polo).
Model Tiguan (sprawdzałem 2020-2024) również tylko kamera KA1.
Z uwagi że montowałem takie kamery to wiem że w łatwy sposób można sobie sprawdzić czy kamera jest Low czy High, kamery w wiązce muszą być z przewodami Can (przewody do przesyłania danych) które są potrzebne żeby po magistrali danych w aucie została przesłana informacja o obracaniu kierownicą co daje nam właśnie zmianę linii.
Z mojej strony jasna sprawa, jeżeli kolega ma inne zdanie to OK, nie jestem tu do przekonywania innych, ale może sam zweryfikować udając się do swojego ASO VW i prosząc o podanie nr części VW kamery tylnej z kodem VW (PR) w wersji KA2 dla T-Cross-a, czyli "PR-KA2".
Pozdrawiam
Tomasz_W-wa
A jeżeli chcesz się przekonać że takiej kamery (czytaj kamera High pod T-Cross-a) nie ma, to podjedź do ASO VW do działu części i poproś żeby podali Ci nr części kamery tylnej w wersji HIGH, czyli z określeniem KA2 (nie KA1)
Masz moje zdjęcia z ETKI możesz mu podać żeby szukał: grupa 8, rysunki 827-000 (szybciej ogarnie jak by słabo ogarniał program).
Co do montażu w innych modelach to oczywiście że była montowana, ale jak teraz sprawdziłem to dopiero od Golf-a 7 czy 8 (Passat, Arteon itd.)
Model T-Roc (sprawdzałem 2020-2024) kolego też nie miał montowanej kamery High tylko Low (ma taką samą kamerę w znaczku jak Polo).
Model Tiguan (sprawdzałem 2020-2024) również tylko kamera KA1.
Z uwagi że montowałem takie kamery to wiem że w łatwy sposób można sobie sprawdzić czy kamera jest Low czy High, kamery w wiązce muszą być z przewodami Can (przewody do przesyłania danych) które są potrzebne żeby po magistrali danych w aucie została przesłana informacja o obracaniu kierownicą co daje nam właśnie zmianę linii.
Z mojej strony jasna sprawa, jeżeli kolega ma inne zdanie to OK, nie jestem tu do przekonywania innych, ale może sam zweryfikować udając się do swojego ASO VW i prosząc o podanie nr części VW kamery tylnej z kodem VW (PR) w wersji KA2 dla T-Cross-a, czyli "PR-KA2".
Pozdrawiam
Tomasz_W-wa
Re: Kamera cofania
Oczywiście rozumiem.Tomasz_W-wa pisze: ↑08 maja 2024, 10:51Z mojej strony jasna sprawa, jeżeli kolega ma inne zdanie to OK, nie jestem tu do przekonywania innych
W ogóle nie odebrałem Twoich wpisów jako próbę przekonywania kogokolwiek.
Ja najzwyczajniej w świecie nie za bardzo się na tym wszystkim znam.
Sądziłem po prostu, że ci z ASO wiedzą o czy mówią , ale .... jak widać nie do końca.
============
Taka ciekawostka. (zresztą opisana tu przez mnie) o kole zapasowym , a to w kontekście tego co wygadują w ASO i w salonach.
viewtopic.php?f=5&t=1188&p=11553#p11553
Wracając do kamery cofania, to .... możliwe że zamontuję (wersję LOW skoro nie ma HIGH) , ale .... coraz mniej wydaje mi się potrzebna.
Po prostu .... coraz lepiej wychodzi mi cofanie .... bez kamerki
Mimo wszystko ... kto wie ... może i tak zamontuję ?
Na koniec wypada podziękować koledze za wyczerpujące informacje odnośnie tej kamerki, co niniejszym czynię.
Re: Kamera cofania
Gwoli ścisłości - oficajalnie w T-Rocu jest kamera Low, ale warsztaty zajmujące się przerabianiem VAGów oferują montaż kamery High, czyli się da, tylko nie w ASO, więc może w T-Crossie też się da.
Koszt pierwszy z brzegu dla T-Roca (kamera + montaz) - 1800zł, więc nie tak drogo (kamera Low w konfiguratorze kosztuje coś koło 1000zł).
Inna sprawa, że nie rozumiem dlaczego VW nie dał skrętnych linii do wersji Low, to nie wymaga moim zdaniem żadnych zmian w sprzęcie, tylko odpowiedniej animacji w sofcie, byle Kia to ma w standardzie.
Bajery z oznaczaniem obiektów prostopadłościanami moim zdaniem tylko zaciemniają obraz, być może do tego jest potrzebna jakaś dodatkowa elektronika w kamerze, choćby wyższa rozdzielczość.
Koszt pierwszy z brzegu dla T-Roca (kamera + montaz) - 1800zł, więc nie tak drogo (kamera Low w konfiguratorze kosztuje coś koło 1000zł).
Inna sprawa, że nie rozumiem dlaczego VW nie dał skrętnych linii do wersji Low, to nie wymaga moim zdaniem żadnych zmian w sprzęcie, tylko odpowiedniej animacji w sofcie, byle Kia to ma w standardzie.
Bajery z oznaczaniem obiektów prostopadłościanami moim zdaniem tylko zaciemniają obraz, być może do tego jest potrzebna jakaś dodatkowa elektronika w kamerze, choćby wyższa rozdzielczość.
-
- Posty: 29
- Rejestracja: 04 maja 2024, 10:38
Re: Kamera cofania
lajosz co do wiedzy pracowników różnych ASO to już się przez kilka lat nasłuchałem (poczytałem) na różnych forach.
Co do montażu kamery w naszych autach (czytaj T-Cross-ach) ja to będę robił sam, koszt jaki mi wyjdzie to zapewne ok. 500-600 zł w zależności za ile kupię kamerę i wiązkę no chyba że kabel video zastosuje np. od Golf-a 7 bo one są wszystkie takie same, chodzi tylko o długość. Schemat podłączenia mam, a więc wiązkę prądową mogę wykonać sam bo już nie jedną wiązkę wykonywałem i montowałem w różnych autach.
Dla mnie ceny typu 2000 zł czy 3000 zł to jakaś abstrakcja, ale ja działam w tych samochodach już z 20 lat, a więc jakąś tam wiedzę mam i nie jedną modyfikację wykonywałem na autach VW.
Co do używania samej tylnej kamery to powiem Ci tak, w drugim aucie (Golf 7) mam i jestem do niej przyzwyczajony, jak parkowałem pierwszy raz T-Cross-em to barrrrdzo mi jej brakowało, nawet moja żona powiedziała po pierwszym parkowaniu że muszę zamontować w tym aucie.
Sytuacja jest inna jak ktoś nigdy jej nie miał bo po prostu jest nauczony parkowania na czujnikach czy na wyczucie.
Ale kamera + czujniki to naprawdę fajna sprawa (nawet w wersji Low).
pshemus w T-Roc-u jest łatwiej bo kamera jest w znaczku i można bez problemu podmienić sam sensor na taki z High, ale nie jest to takie proste ponieważ (i tu odpowiadam Ci na Twoje pytanie) do każdej kamery High jest wgrywana "parametryzacja" są to nastawy dla danego modelu i wersji (np. HB czy Variant) każdy model ma swoje wymiary i przy cofaniu przód jak i tył może zachowywać się inaczej, dlatego tam gdzie nie trzeba stosuje się kamerę Low (albo żeby było taniej) a tam gdzie potrzebne są linie pomocnicze (tu przykład system Trailer Assist).
To nie działa tak że kupujesz jedną kamerę High i możesz sobie ją założyć do kilku modeli, VW zrobił to tak że do każdego modelu muszą być wgrane specjalne nastawy auta (czyli zrobiona parametryzacja). Nie jest to zwykła animacja w kamerze, ponieważ linie zmieniają się z odczytów położenia kąta kierownicy, wszystko odbywa się cyfrowo.
Może to skomplikowane ale musi być bezpiecznie.
Co do kamery High do T-Cross-a to trudność jest taka że montowana jest kamera w klamce a nie w znaczku, a te w klamce nigdy nie wychodziły w wersji High. Nie zdziwię się jak u Chińczyków (czytaj z Alix...) coś można dobrać, ale ja staram się nie kupować od nich elektroniki.
A tu moja rozbiórka kamery z Golf-a 7 jak dokładałem do swojego auta.
Dobra bo się rozpisałem. He He
Pozdrawiam
Tomasz_W-wa
Co do montażu kamery w naszych autach (czytaj T-Cross-ach) ja to będę robił sam, koszt jaki mi wyjdzie to zapewne ok. 500-600 zł w zależności za ile kupię kamerę i wiązkę no chyba że kabel video zastosuje np. od Golf-a 7 bo one są wszystkie takie same, chodzi tylko o długość. Schemat podłączenia mam, a więc wiązkę prądową mogę wykonać sam bo już nie jedną wiązkę wykonywałem i montowałem w różnych autach.
Dla mnie ceny typu 2000 zł czy 3000 zł to jakaś abstrakcja, ale ja działam w tych samochodach już z 20 lat, a więc jakąś tam wiedzę mam i nie jedną modyfikację wykonywałem na autach VW.
Co do używania samej tylnej kamery to powiem Ci tak, w drugim aucie (Golf 7) mam i jestem do niej przyzwyczajony, jak parkowałem pierwszy raz T-Cross-em to barrrrdzo mi jej brakowało, nawet moja żona powiedziała po pierwszym parkowaniu że muszę zamontować w tym aucie.
Sytuacja jest inna jak ktoś nigdy jej nie miał bo po prostu jest nauczony parkowania na czujnikach czy na wyczucie.
Ale kamera + czujniki to naprawdę fajna sprawa (nawet w wersji Low).
pshemus w T-Roc-u jest łatwiej bo kamera jest w znaczku i można bez problemu podmienić sam sensor na taki z High, ale nie jest to takie proste ponieważ (i tu odpowiadam Ci na Twoje pytanie) do każdej kamery High jest wgrywana "parametryzacja" są to nastawy dla danego modelu i wersji (np. HB czy Variant) każdy model ma swoje wymiary i przy cofaniu przód jak i tył może zachowywać się inaczej, dlatego tam gdzie nie trzeba stosuje się kamerę Low (albo żeby było taniej) a tam gdzie potrzebne są linie pomocnicze (tu przykład system Trailer Assist).
To nie działa tak że kupujesz jedną kamerę High i możesz sobie ją założyć do kilku modeli, VW zrobił to tak że do każdego modelu muszą być wgrane specjalne nastawy auta (czyli zrobiona parametryzacja). Nie jest to zwykła animacja w kamerze, ponieważ linie zmieniają się z odczytów położenia kąta kierownicy, wszystko odbywa się cyfrowo.
Może to skomplikowane ale musi być bezpiecznie.
Co do kamery High do T-Cross-a to trudność jest taka że montowana jest kamera w klamce a nie w znaczku, a te w klamce nigdy nie wychodziły w wersji High. Nie zdziwię się jak u Chińczyków (czytaj z Alix...) coś można dobrać, ale ja staram się nie kupować od nich elektroniki.
A tu moja rozbiórka kamery z Golf-a 7 jak dokładałem do swojego auta.
Dobra bo się rozpisałem. He He
Pozdrawiam
Tomasz_W-wa